RT - Journal Article T1 - The Effect of Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on the Promotion of Nutritional Behaviors of Pregnant Mothers JF - J-Health-Res-Commun YR - 2019 JO - J-Health-Res-Commun VO - 5 IS - 1 UR - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-391-fa.html SP - 60 EP - 70 K1 - Comprehensive health centers K1 - Nutritional behaviors K1 - Planned behavioral theory K1 - Pregnant women AB - مقدمه و هدف: تغذیه مناسب طی دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین ضروری است. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده (TPB: Planned Behavior Theory) بر ارتقای رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهر آمل در سال ۱۳۹۷ انجام شد. روش کار: پژوهش مداخله‌ای نیمه‌تجربی حاضر در ارتباط با ۷۲ زن باردار که در سه ماهه اول بارداری قرار داشتند و به‌طور تصادفی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده، پرسشنامه پژوهشگر‌ساخته‌ای بود که پس از تعیین روایی و پاپایی آن، پس از یک ماه مداخله جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ۲۲ و به‌کارگیری آزمون t مستقل، tزوجی، Mann–Whitney و ویلکاکسون انجام شد. شایان ذکر است که (۰/۰۵ P<) از نظر آماری معنا‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: تفاوت معنا‌داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتار درک‌شده، قصد رفتار و رفتار گروه مداخله پس از انجام مداخله آموزشی نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید (۰/۱۰۰ P<) . در رابطه با گروه‌های غذایی (لبنیات، پروتئین، غلات سبوس‌دار، میوه‌جات و سبزیجات) نیز اختلاف معناداری بین مصرف آن‌ها در گروه مداخله نسبت به رفتار تغذیه‌ای سالم، قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشت (۰/۰۵ P<). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در ارتقای رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار مؤثر است و می‌تواند به‌عنوان چارچوب نظری مناسبی برای طراحی و اجرای مداخلات در ارتقای رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار مورد استفاده قرار بگیرد. LA eng UL http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-391-fa.html M3 ER -