دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 40-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi A, Keshavarz K, Ahmadzadeh M S, Yousefi A. Survey of Appropriate Use of Magnetic Resonance Imaging Services Provided in Shahid Chamran Hospital of Shiraz. J Health Res Commun 2015; 1 (3) :33-40
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-88-fa.html
صادقی مزیدی ابوذر، کشاورز خسرو، احمدزاده مهدیه السادات، یوسفی علیرضا. بررسی میزان مقتضی بودن خدمات MRI ارائه شده در بیمارستان شهید چمران شیراز در سال 1393. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1394; 1 (3) :33-40

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-88-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‎رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس، ایران
چکیده:   (4821 مشاهده)

مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت انجام MRI در فرایند درمان، بالا بودن هزینه خرید و نگهداری آن برای مراکز و بالا بودن هزینه استفاده از آن برای بیماران، این مطالعه با هدف بررسی میزان مقتضی بودن خدمات MRI ارائهشده در بیمارستان شهید چمران شیراز و برآورد هزینهی واردشده به ازای هر خدمت غیرمقتضی انجام گرفت تا با استفاده از اطلاعات حاصل، بتوان در جهت کاهش ارائه MRIهای غیرضروری تلاش نمود.
روش کار: این مطالعه بهصورت توصیفی-مقطعی میباشد. جهت جمعآوری اطلاعات، کلیهی خدمات MRI انجامشده به تفکیک ناحیه و توع MRI برای بیماران، در اسفند 1393 از سیستم MRI بیمارستان بهصورت سرشماری استخراج گردید و برای برآورد بار مالی و هزینه، از گزارش معاونت درمان در سال 1392 استفاده شد. در نهایت دادهها با نرمافزار آماری SPSS 20 و محاسبه آزمون مجذور کای (x2) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد در این بازهی زمانی، کل افرادی که از خدمات MRI بهرهمند شدند، 2105 نفر بود که از کل MRIهای انجامشده، 24 درصد آن دارای نتیجهی نرمال و 76 درصد از آنها غیرنرمال بودند. هزینهی ناشی از موارد غیرمقتضی در اسفند 1393، حدود 609180000 ریال برآورد شد. رابطهی معناداری بین نوع MRI و نرمال و غیرنرمال بودن مشاهده شد.
نتیجهگیری: با توجه به هزینههای سنگین خدمات MRI که هم بر بیمار و هم بر بیمه وارد میآورد، میتوان با شناسایی عوامل اثرگذار در استفاده نامناسب و نادرست از این خدمات در جهت بهرهمندی بهتر و جلوگیری از افزایش استفاده از آنها تلاش نمود.

 

متن کامل [PDF 394 kb]   (4023 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb