دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 37-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahmaei J, Pahlavanzadeh B, Abdolahi Arpanahi Z, Kharazinejad E, Jafarpourian M. Investigating the Relationship between Goal Orientation and Academic Status in Students of Abadan University of Medical Sciences in 2022-2023. J Health Res Commun 2023; 9 (1) :26-37
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-830-fa.html
بهمئی جمشید، پهلوان زاده باقر، عبدالهی زهرا، خرازی نژاد ابراهیم، جعفرپوریان مریم. بررسی رابطه جهت گیری هدف با وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1401. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1402; 9 (1) :26-37

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-830-fa.html


استادیار، دکترای تخصصی علوم تشریح، گروه علوم تشریحی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
چکیده:   (741 مشاهده)
مقدمه و هدف: جهتگیری هدف یکی از متغیرهای مهم در کیفیت فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی افراد است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین جهتگیری هدف و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد.

روش کار: مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی و مقطعی بود که در سال 1401 انجام شد. روش نمونهگیری به صورت طبقهای و خوشهای بود. نمونه مطالعه 259 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998) و معدل دانشجو در ترم گذشته بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 24 تحلیل شدند.

یافتهها: میانگین سنی دانشجویان (2/4 ±) 24/3 سال و معدل ترم گذشته آنها (1/25 ±) 16/57 بود. میانگین نمره مؤلفه پرهیز از شکست (4/11 ±) 20/32، عملکرد (5/58 ±) 14/08 و هدف-تسلط (3/82 ±) 9/43 بود. ضریب همبستگی نشان داد اگرچه رابطه مثبتی بین مؤلفههای هدفگرایی با پیشرفت تحصیلی وجود دارد، این روابط معنادار نیست. همچنین ضریب همبستگی نشان داد ترم تحصیلی رابطه مثبت و معناداری با مؤلفههای جهتگیری عملکردی و جهتگیری تسلط دارد، اما رابطه منفی آن با پرهیز از شکست معنادار نبود.

نتیجهگیری: بر اساس این مطالعه، بین سه مؤلفه جهتگیری هدف با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری یافت نشد. پیشنهاد میشود برنامهریزان آموزشی شرایط آموزشی را به نحوی فراهم کنند و ارتقا دهند که دانشجویان به سمت اهداف تسلطی و عملکردی حرکت کنند و از جهتگیری اجتنابی دور شوند.

 
متن کامل [PDF 1044 kb]   (280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb