دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 22-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات علوم و فناوریهای بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (2305 مشاهده)
مقدمه و هدف:  درک فراگیران از محیط یادگیری، نقشی حیاتی در فرایند آموزش، سرزندگی تحصیلی (Academic buoyancy) و عملکرد تحصیلی آنها دارد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف بررسی قابلیت تبیین سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشتههای بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان براساس درک آنها از محیط یادگیری انجام شد.
روش کار: جامعه آماری پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر را تمامی دانشجویان رشتههای بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. حجم نمونه در این مطالعه معادل 138 نفر برآورد گردید که این افراد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سنجش محیط آموزشی داندی (DREEM: Dundee Ready Education Environment Measure) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و نمره معدل تحصیلی استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان دادند که 1/16 درصد (27/212=F، 0/408=R، 0/167=R2، 0/161=R2 تعدیلشده، 001/0>P) از واریانس سرزندگی تحصیلی از طریق نمره کلی درک دانشجویان از محیط یادگیری (Students’ Perception of Learning Environment) قابل تبیین میباشد. همچنین براساس ضرایب رگرسیونی میتوان بیان نمود که خردهمقیاس درک دانشجویان از جو آموزشی نقش معناداری در تبیین سرزندگی تحصیلی داشته است. در این مطالعه 13/3درصد (21/971=F، 0/373=R، 0/139=R2، 0/133=R2 تعدیلشده، 001/0>P) از واریانس عملکرد تحصیلی از طریق نمره کلی درک دانشجویان از محیط یادگیری قابل تبیین بود و خردهمقیاسهای "درک دانشجویان از یادگیری" و "شرایط اجتماعی آموزش" نقش معناداری در تبیین عملکرد تحصیلی داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به نقش مثبت درک از محیط یادگیری در تبیین سرزندگی و عملکرد تحصیلی، انجام ارزیابیهای جامع، تشخیص نقاط قوت و ضعف و انجام مداخلات آموزشی بهمنظور بهبود درک دانشجویان از محیط یادگیری بسیار اهمیت دارد.
متن کامل [PDF 419 kb]   (937 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.