دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 60-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه ازاد واحد علوم وتحقیقات
چکیده:   (3465 مشاهده)
مقدمه و هدف: عوامل متعددی عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهند که برخی موجب بهبود عملکرد تحصیلی شده و برخی باعث تضعیف عملکرد تحصیلی میگردند. در این ارتباط، مطالعه حاضر بهمنظور تعیین رابطه بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر بهصورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان پزشکی عمومی تشکیل دادند که از میان آنها 285 نفر به شیوه تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای وسواس فکری هوکسما و مارو و فرسودگی تحصیلی برسو انجام شد و دادهها به شیوه همبستگی تحلیل گردیدند.
یافتهها: یافته‌ها حاکی از آن بودند که بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در هر دو گروه دختران و پسران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در این مطالعه مقدار ضریب همبستگی بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در دختران و پسران به‌ترتیب (0/335r=)، (0/000sig=) و (0/250r=)، (0/012sig=) به‌دست آمد. علاوه‌براین، نتایج نشان دادند که وسواس فکری (3/339f=) و سال‌های تحصیل (3/683f=) بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان اثرگذار هستند؛ اما تأثیر وسواس فکری بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان براساس سال تحصیلی متفاوت نبود.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در حقیقت، از آنجایی که دانشجویان پزشکی با استرسهای فراوان، ساعات کار طولانی و سالهای تحصیل طولانی مواجه هستند، زمینه برای وسواس فکری و به دنبال آن فرسودگی تحصیلی مهیا میشود.
متن کامل [PDF 461 kb]   (1379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.