دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 53-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
چکیده:   (2613 مشاهده)
مقدمه و هدف: در سال های اخیر توجه عمومی به محصولات غذایی سالم افزایش یافته است. برای توسعه کشاورزی ارگانیک و ترویج استفاده از این محصولات در جامعه، ضرورت توجه به گرایش و تمایل مصرف کنندگان انکارناپذیر می باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه افراد خبره و مردم استان سیستان و بلوچستان در مورد موانع توسعه مصرف محصولات دامی ارگانیک انجام شد. روش کار: ابتدا یک پرسش باز در مورد موانع توسعه مصرف محصولات دامی ارگانیک در قالب روش دلفی برای افراد خبره( 33 نفر) ارسال گردید. سپس از بین پاسخ ها، شاخص های اصلی تعیین شدند و با طراحی پرسشنامه ای متشکل از 13 سوأل، نظرات مصرف کنندگان محصولات دامی ( 516 نفر)در مورد موانع مصرف محصولات دامی ارگانیک در استان سیستان و بلوچستان مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان دادند که از بین تمامی مواردی که از دیدگاه افراد خبره مانع ترویج، توسعه و مصرف محصولات دامی ارگانیک می باشند، سه مانع عدم اعتماد مردم به ارگانیک بودن محصولات عرضه شده تحت عنوان محصول دامی ارگانیک، عدم آگاهی مردم از مزایای مصرف محصولات دامی ارگانیک و عدم توانایی خرید محصولات دامی ارگانیک به دلیل ضعف اقتصادی مردم هستند. علاوه براین، نتایج گویای آن بودند که ضعف تکنولوژی تولید محصولات دامی ارگانیک، نبود شرایط مناسب برای تولید محصول دامی ارگانیک و کمبود و محدودیت عرضه محصولات دامی ارگانیک در بازار به عنوان مهم ترین موانع از دیدگاه مصرف کنندگان می باشند. نتیجه گیری: فرهنگ سازی به منظور پذیرش محصولات جدید و کاهش فاصله دیدگاههای بین افراد متخصص و مصرف کنندگان می تواند نقش قابل توجهی در توسعه مصرف محصولات دامی ارگانیک در استان سیستان و بلوچستان داشته باشد.
متن کامل [PDF 440 kb]   (862 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: تغذیه

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.