دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل،ایران
چکیده:   (5538 مشاهده)

مقدمه و هدف:  پزشکان خانواده موظفاند با استفاده بهینه از ظرفیتهای اعضای گروه سلامت که متشکل از صاحبان دانش و مهارت در حوزه خدمات بهداشتی درمانیاند، بسته خدمات سطح اول را در اختیار جمعیت تعریفشده بگذارند. این مطالعه بهمنظور بررسی سطح رضایتمندی اعضای گروه سلامت، از عملکرد پزشکان خانواده در استانهای شمالی ایران انجام شده است.
روش کار:  مطالعه از نوع مقطعی بوده که در ششماهه دوم سال 1391 انجام گرفته است. 25 درصد مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی(139 مرکز) در سه استان گلستان، مازندران و گیلان بهصورت تصادفی سیستماتیک، بهعنوان خوشههای پژوهش انتخاب شدند. در هر مرکز منتخب، همه اعضای گروه سلامت در دسترس که حداقل یک سال سابقه خدمت در مرکز را داشتند، بهصورت سرشماری مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده که روایی و پایایی آن تأیید شد. دادهها در 17 SPSS در سطح معنیداری (05/0>P) تحلیل شدند.
یافتهها:  از 561 عضو گروه سلامت مطالعهشده، 380 نفر(7/67 درصد) زن و از نظر تحصیلات، بیشتر افراد(48 درصد) لیسانس داشتند. میانگین سطح رضایت اعضای گروه سلامت از عملکرد پزشک خانواده، از 5 نمره در حیطههای مدیریت سلامت 1±7/3، همکاریهای برونبخشی 1±5/3، ارتقای سلامت 1±7/3، خدمات پیشگیری و بهداشتی 1/1±9/3 و خدمات درمانی و ارجاع 9/0±5/3 بوده است. در سطح رضایت اعضای گروه سلامت در میان استانهای شمالی ایران، تفاوت معنیداری وجود داشت (006/0=P).
نتیجهگیری:  رضایت اعضای گروه سلامت از عملکرد پزشکان خانواده، بیش از اندازه متوسط بود. پیشنهاد میشود برای حفظ و ارتقای سطح عملکردی، برنامههای متناسب مداخلهای طراحی و اجرا شود.

متن کامل [PDF 389 kb]   (3301 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.