دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 37-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi Fardazar F, Hashemi S S, Solhi M S, mansori K. The Effect of Educational Intervention Based on Protection Motivation Theory on Mothers’ Behaviors about Prevention of Home Accidents in Children under 5 Year Old. jhc. 2016; 1 (4) :37-44
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-113-fa.html
عبادی فرد آذر فربد، هاشمی سیده شهربانو، صلحی مهناز، منصوری کامیار. تاثیر مداخله آموزشی براساس تئوری انگیزش محافظت بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران کودکان زیر 5 سال . مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1394; 1 (4) :37-44

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-113-fa.html


چکیده:   (1774 مشاهده)

مقدمه و هدف: اولین علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به‎ویژه درکشورهای با درآمد پایین و متوسط، سوانح و حوادث می‎باشد.هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقا رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان زیر پنج سال مراجعهکننده به مراکز بهداشتی-درمانی شهرستان جویبار در سال 1394 براساس تئوری انگیزش محافظت است. روش کار: در این مطالعه مداخلهای شاهددار، 190مادر دارای کودک زیر پنج سال (95 نفر در گروه آزمون، 95 نفر در گروه کنترل) شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته براساس سازههای تئوری انگیزش محافظت بود. پس از انجام پیش آزمون و نتایج به‎دست آمده از آن، مداخله آموزشی مناسب طراحی و فقط درگروه آزمون اجرا شد. سپس دو ماه بعد از مداخله آموزشی ارزشیابی به‎عمل آمده و داده‌ها در نرمافزار20  SPSSوارد  و با استفاده از آزمونهای آماری T-test، Paired T test، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بعد از مداخله آموزشی، بین میانگین نمرات همهی سازههای تئوری انگیزش محافظت در گروه آزمون و کنترل اختلاف آماری معناداری وجود داشت؛ به‎طوریکه در تمامی موارد گروه آزمون مطلوبتر از گروه شاهد بود (0/05>p). در گروه آزمون بین میانگین نمرات همهی سازههای تئوری انگیزش محافظت قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معناداری وجود داشت (0/05>p)؛ در حالیکه در گروه کنترل بین میانگین نمرات همهی سازهها قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معناداری دیده نشد(0/05). نتیجهگیری:نتایج این مطالعه نشان داد که میتوان از تئوری انگیزش محافظت  بهعنوان چارچوبی در طراحی برنامههای آموزشی بهمنظور ارتقا رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان زیر 5 سال استفاده کرد. 

متن کامل [PDF 430 kb]   (1026 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb