دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 52-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabinejad M S, mardanshahi M M, Shakki M H. Evaluation of the quality of performance of Rajaee Hospital, Tonekabon, Iran, based on Malcolm Baldrige model. J Health Res Commun 2016; 1 (4) :45-52
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-86-fa.html
سهرابی نژاد محمد صادق، مردانشاهی محمد مهدی، شکی محمد حسن. بررسی سطح کیفیت اقدامات براساس مدل مالکوم بالدریج در بیمارستان شهید رجایی تنکابن. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1394; 1 (4) :45-52

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-86-fa.html


دکتری علوم تربیتی-کارآفرینی، مرکز کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
چکیده:   (7290 مشاهده)

مقدمه و هدف: ارزیابی کیفیت اقدامات سازمانها نقش مؤثری در رضایتمندی مخاطبان بهخصوص در بیمارستانها بهعنوان ارائهدهنده خدمات بهداشتی-درمانی دارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح کیفیت اقدامات بیمارستان شهید رجایی تنکابن انجام شد.

روشکار: پژوهش حاضر بهصورت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهید رجایی تنکابن در طول سال 1394 میباشد که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 225 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سطح کیفیت اقدامات با استفاده از فهرست ارزیابی استاندارد مدل تعالی مالکوم بالدریج (Malcolm Baldrige National Quality Award: MBNQA)، مورد ارزیابی قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای t تک نمونه و آزمون فریدمن، در نرمافزار 2010 SPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافتهها: در این مطالعه، بهطور کلی امتیاز اکتسابی در زمینه کیفیت اقدامات بیمارستان شهید رجایی، 482/616 از 1010 بود که سطح مطلوبی (بالاتر از متوسط) را نشان داد. همچنین معیار نتایج سازمان در رتبه اول و معیار تمرکز بر منابع انسانی در رتبه آخر معیارهای مدل مالکوم بالدریج قرار گرفتند.

نتیجهگیری: با وجود اینکه کیفیت اقدامات سطح مطلوبی را نشان داد؛ اما کاستی در معیار تمرکز بر بازار و مشتری، نمایانگر ضرورت برنامهریزی و توجه بیشتر به تقویت معیارهای مؤثر بر کیفیت اقدامات میباشد.

 

متن کامل [PDF 410 kb]   (5024 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مدیریت بیمارستانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb