دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 47-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keyvanara M, Naem Esfahani M, Bahrami S, Karimi S, Azizzadeh M. An Investigation of the Relationship between Emotional Labor and Job Satisfaction among the Executives and Nursing Managers of the Teaching Hospitals Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. jhc. 2015; 1 (2) :47-54
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-65-fa.html
کیوان آرا محمود، ناعم اصفهانی منصوره، بهرامی سوسن، کریمی سعید، عزیززاده مینا. بررسی ارتباط کار احساسی با رضایت شغلی در بین مدیران اجرایی و پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1394; 1 (2) :47-54

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-65-fa.html


چکیده:   (2417 مشاهده)

مقدمه و هدف: مدیران به دلیل ماهیت وسیع و متنوع حوزه‌ی کاری خود مجبورند طیف گسترده‌ای از احساسات را به کار گیرند. به علاوه مدیران باید توانایی تشخیص اینکه چه موقع کدام احساس را نشان دهند را نیز داشته باشند. این امر نشان دهنده‌ی نقش مهم کار احساسی در مدیریت است. همین امر ممکن است بر روی رضایت شغلی مدیران اثرگذار باشد. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی ارتباط کار احساسی با رضایت شغلی در بین مدیران اجرایی و پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می پردازد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه‌ی توصیفی از نوع همبستگی و به صورت پیمایشی- میدانی می‌باشد که جامعه‌ی پژوهشی آن مدیران اجرایی و پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌باشد. 250 نفر جامعه آماری با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه استاندارد ترجمه شده بود که روایی و پایایی(0.81=&alpha) آن به تایید رسیده است. سپس این پرسشنامه در بین جامعه‌ی پژوهش توزیع شد و داده‌ها‌ی حاصل از آن با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آمار استنباطی در نرم افزار18 SPSS تحلیل شد.یافته‌ها: میزان کار احساسی در بین مدیران اجرایی و پرستاری در سطح متوسط بوده و میزان رضایت شغلی، کنش عمقی و احساسات واقعی بیشتر از سطح متوسط می باشد و لیکن میزان کنش سطحی کمتر از سطح متوسط بوده است. همچنین بین کار احساسی(‌بر حسب بعد احساسات واقعی) و رضایت شغلی ارتباط معنی‌دار و مستقیمی وجود دارد(0.05>p ). بین دیگر ابعاد کار احساسی( کنش سطحی و کنش عمقی) و رضایت شغلی ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: هر چه افراد احساسات خود را بر اساس آنچه که خود احساس می‌کنند، تنظیم کنند( احساسات واقعی) رضایت شغلی بیشتری خواهند داشت .

متن کامل [PDF 437 kb]   (1279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb