دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafian Amiri H, Mikaniiki E, Nasrollapour Shirvani S D, kabir M J, Jafari N, Dadashi A, et al . Satisfaction of Healthcare Team from the Performance of Rural Family Physicians in Northern Provinces of Iran. jhc. 2015; 1 (1) :1-10
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-33-fa.html
اشرفیان امیری حسن، میکانیکی ابراهیم، نصرالله پور شیروانی سیدداود، کبیر محمدجواد، جعفری ناهید، داداشی ارسلان، و همکاران.. بررسی رضایت مندی اعضای تیم سلامت از سطح عملکردی پزشکان خانواده روستایی، در استانهای شمالی ایران. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1394; 1 (1) :1-10

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-33-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (2202 مشاهده)

مقدمه و هدف: پزشکان خانواده موظفند با استفاده بهینه از ظرفیت‌های اعضای تیم سلامت که متشکل از صاحبان دانش و مهارت در حوزه خدمات بهداشتی درمانی می‌باشند، بسته‌ی خدمات سطح اول را در اختیار جمعیت تعریف شده قرار ‌دهند. این مطالعه به منظور بررسی سطح رضایت‌مندی اعضای تیم سلامت از عملکرد پزشکان خانواده در استان‌های شمالی ایران انجام گرفته است. روش کار: مطالعه از نوع مقطعی بوده که در شش ماهه دوم 1391 انجام گرفت. 25 درصد مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی (139 مرکز) در سه استان گلستان، مازندران و گیلان بصورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشه‌های پژوهش انتخاب شدند. در هر مرکز منتخب کلیه اعضای تیم سلامت در دسترس که حداقل یک سال سابقه خدمت در مرکز  را داشتند، به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. داده‌ها در SPSS17 در سطح معنی‌داری (0/05>P)تحلیل شد. یافته‌ها: از561عضو تیم سلامت مطالعه شده، 380 نفر (67/7 درصد) زن و از نظر تحصیلات، بیشتر افراد (48 درصد) لیسانس داشتند. میانگین سطح رضایت اعضای تیم سلامت از عملکرد پزشک خانواده از 5 نمره در حیطه‌های مدیریت سلامت 1±3/7، همکاری‌های برون‌بخشی 1±3/5، ارتقای سلامت 1±3/7، خدمات پیشگیری و بهداشتی 1/1±3/9 و خدمات درمانی و ارجاع 0/9±3/5 بوده است. سطح رضایت اعضای تیم سلامت در استان‌های شمالی ایران تفاوت معنی‌دار وجود داشت (0/006=P). نتیجه‌گیری: رضایت اعضای تیم سلامت از عملکرد پزشکان خانواده بیش از حد متوسط بود. پیشنهاد می‌شود برای حفظ و ارتقای سطح عملکردی برنامه‌های متناسب مداخله‌ای طراحی و اجرا گردد.

متن کامل [PDF 389 kb]   (916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb